Click Click NOW

Tuesday, June 26, 2012

Kek Coklat Lembab! Kukus lagi

Kek Coklat Lembap Kukus = Steam Moist Chocolate Cake .... haaa
This cocoa-based cake is deeply chocolaty and incredibly moist. serios ..sedaaap...
nak buat pun senang...
Resepi kita dapat dari  dayangjack@DapurKu SaYang
so to Kak ANi this is spashly for u okeh...Here you go..Resepinya ya... bikin jgn tak bikin yeah..  



RESEPI

Bahan-bahan A

* 1 cawan gula pasir - 3/4 cwn pun dah cukup
* 1 cawan serbuk koko
* 1 cawan susu cair - susu segar pun boleh
* 1 cawan susu pekat
* 1 cawan minyak masak
* 1 sudu kecil serbuk nescafe
** Semua bahan A digaul sebati dan dimasak atas api perlahan sehingga gula larut. Matikan api dan rehatkan sekejap bila dah sebati.

Bahan-bahan B

* 3/4 cawan tepung gandum
* 1 sudu kecil (sudu kfc) soda Bikarbonat
* 1 sudu kecil (sudu kfc) Baking Powder

Bahan-bahan C

* 4 biji Telur - diblender or pukul hingga kembang

CARA-CARA
1. Satukan Bahan B dan Bahan C ke dalam Bahan A secara berselang seli dan gaul dgn senduk sahaja.
2. Bila dah sebati masukkan ke dalam loyang yg digris & lapik dgn kertas minyak.
3. Kukus 1 jam or hingga masak.
JANGAN BUKA PENGUKUS SEMASA PROSES KUKUS 45 YG PERTAMA ... takot kek mendap :-)


ok dah masak! nak terus ngap begitu saja pon boley... nyum nyummmm.... tapi klu letak topping ceklat...owhhhchhh.... mak lagi sukerrrr..... here ya go..resepi utk topping...

TOPPING COKLAT (SIMPLY SODAP)

* 250g coklat masakan - potong kecik2 ya
* 1 sudu besar butter
* 130 ml Double Cream or Whipping Cream
* 1 sudu makan susu pekat (tak letak pon tak apa...utk manis jee)

** Cairkan coklat secara Double Boiler. Alih dari api & masukkan butter,susu & cream & kacau sebati. Itu jeeee.... tuang lah atas kek tadi...


need a cake for Birthday Party.... try this Kek Ceklat Kukus Lembab... lembab Kukus...whichever larh... janji Sodap!!




3 comments:

Asyifa Mustaffa said...

nice kek !!
cekelat..! op kos le sedap kan...:)

ISMA ILYA AHMAD PUAD said...

kak o kak..
boleh kongsi resepi utk buat ising tulisan tu.. teringin nak buat la..

Hafiza Akib said...

Wow mesti try ni. Tgk je pun dh sedap

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

CLICK CLICK CLICK