Click Click NOW

Tuesday, June 21, 2011

Happy Fathers Day ... Chilled Strawberry Cheese Cake

strawberry chilled cheese cake
Semenjak dua menjak ni mmg x berapa nak sempat update blog. Asik duduk dapur jerr..chewaaah... neway syukur alhamdulillah diberi Allah kesihatan yang baik & rezeki2 dari NYA yg tak dijangka...
Lama tak update blog.... selain dari masa yg tak menentu... lugie juga 'berkabung' seketika utk seorg saudara yg kehilangan anak2nya baru2 ni... Insyaallah jika ada keizinan akan dibuat n3 khas buat mereka semua ... & untuk 'comeback' kali ini.. sesuatu yg khas buat semua yg bergelar atau bakal bergelar BAPA ... Walid.. AYah... Abah..Papa..Daddy... Babah... apa sahaja gelaran khas buat insan yg semestinya didepan' setiap keluarga! jadilah yg terbaik & usahakan utk yg terbaik! InsyaAllah!


So to all daddiess but not sugar dadddy haaa... jom kita suapkan dgn
Strawberry Chilled Cheese Cake ni...makan pelan2 yeee....

kalau rajin leh try buat sendiri..ikot je resepi di bawah..simple n nice... :-)


Resepi:-\

200 gram biskut marie / or sebiji sponge cake size 8"
100 gram mentega, dicairkan
250 gram cream cheese
60 gram gula halus
4-5 biji strawberry (hancurkan )
1 1/2 camca besar gelatin halal (mat guna jenama "NUR")
125 ml air suam
200 ml whipping cream, disejukkan (1 kotak kecil)

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Biskut marie dihancurkan (guna food processor), kemudian masukkan mentega cair sedikit demi sedikit sehingga mandapat bancuhan yang boleh dikepal. Masukkan dalam tin springform berukuran 8 inci (20 cm) dan tekan padat2. Sejukkan dalam freezer.
  2. Putar cream cheese dengan gula halus hingga berkrim, masukkan oren tadi, putar rata. Dalam bekas lain, putar whipping cream hingga kembang, kemudian masukkan ke dalam bancuhan keju tadi. Gaul rata menggunakan spatula. Ketepikan.
  3. Gelatin halal di bancuh bersama air suam, kacau hingga larut dan kelihatan jernih. Tuang ke dalam adunan cheese tadi, kacau rata dan masukkan strawberry hancur tadi dan gaul rata. Tuang dalam tin yang disejukkan dalam freezer tadi, ratakan.
  4. Simpan semula tapi kali ni dalam peti sejuk selama 3 - 4 jam atau hingga keras. Keluarkan dari tin, hias atas nya ikut citarasa ya...

1 comment:

merahitujambu said...

wah..menarik recepi pon di beri..terima kasih

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

CLICK CLICK CLICK