Click Click NOW

Saturday, January 22, 2011

Usahawan Lempeng : Untung RM500 Sehari


HMetro
22 Jan 2011

LABIS: Siapa sangka dengan hanya menjual lempeng semurah 40 sen sekeping mampu menjana keuntungan lumayan buat sepasang suami isteri yang memperoleh RM500 dengan berniaga dari jam 5 petang sehingga 5 pagi setiap hari.

Restoran Lempeng Purba di Taman Gunung Emas, di sini, bagaikan ikon makanan tradisional di Pekan Labis sepanjang musim pilihan raya kecil (PRK) Dewan Undangan Negeri (DUN) Tenang hingga menjadi buruan selera petugas pilihan raya.

Lebih istimewa lagi, lempeng ini turut diadun pelbagai bahan asas lain mengikut kehendak selera pelanggan seperti telur, sardin, daging atau bawang.

Lempeng itu juga enak dimakan bersama kuah dan pelbagai lauk termasuk rendang, asam pedas ikan mayung, sambal ikan bilis dan kari ayam.

Tidak hairanlah restoran milik Abu Hafiz Abu Samah, 57, yang dibuka sejak lima tahun lalu kini dipenuhi orang ramai setiap petang.

Abu Hafiz berkata, harga lempeng yang murah membuatkan dia tidak menang tangan melayan pelanggan dan ketibaan pilihan raya kecil ini merancakkan lagi perniagaannya.

“Saya tidak rakus seperti sesetengah peniaga yang mengambil kesempatan sempena PRK ini dengan menaikkan harga barangan makanan mahupun mengenakan caj perkhidmatan.

“Sekeping lempeng dijual pada harga 40 sen saja manakala hidangan lengkap dengan minuman tidak sampai RM2 selain itu pelanggan boleh memilih lauk-pauk dan kuah termasuk rendang,” katanya ketika ditemui, semalam.

Abu Hafiz berkata dia berniaga lempeng sejak 10 tahun lalu dan sepanjang tempoh itu hanya dinaikkan harga 10 sen daripada 30 sen.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

CLICK CLICK CLICK