Click Click NOW

Tuesday, December 14, 2010

Setem permainan tradisional bersama Upin dan Ipin dilancar

Pengurus Komunikasi Korporat Pos Malaysia, Maisara Noor Ahmad menunjukkan setem Upin dan Ipin pada majlis pelancarannya di Hotel Time Square, Kuala Lumpur, semalam.
KUALA LUMPUR 13 Dis. – Pos Malaysia Berhad memperkenalkan koleksi setem dan sampul surat hari pertama yang terbaru bertemakan permainan tradisional masa lapang bersama Upin dan Ipin dan kawan-kawan sempena minggu setem 2010.

Koleksi setem tersebut mengandungi tiga reka bentuk setem selain sampul surat hari pertama, folder, lembaran mini dan kad maksimum yang direka eksklusif oleh Les Copaque.

Timbalan Menteri Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan, Datuk Joseph Salang berkata, usaha Pos Malaysia memasukkan konsep pemuliharaan seni dan budaya dalam setem yang dikeluarkan wajar dipuji kerana ia berjaya menerapkan aspirasi 1Malaysia.

Sejajar dengan itu, beliau turut menggalakkan para pengusaha industri seni tempatan untuk menghasilkan program khas di televisyen yang memberi fokus kepada sejarah permainan tradisional sebagai usaha memartabat dan memperkenalkan budaya permainan itu kepada generasi hari ini.

‘‘Saya percaya, ia juga merupakan peluang untuk pengusaha-pengusaha seni tempatan menggalakkan lagi perniagaan mereka dalam bidang masing-masing.
‘‘Saya yakin generasi hari ini tidak tahu tentang permainan-permainan tradisional itu, kita tidak mahu ia lapuk ditelan waktu jika terus dibiarkan tenggelam begitu sahaja,’’ katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas melancarkan setem dan sampul surat hari pertama permainan tradisional masa lapang bersama Upin dan Ipin dan kawan-kawan sempena minggu setem 2010, di sini hari ini.

Hadir sama, Pengerusi Pos Malaysia, Tan Sri Aseh Che Mat dan Ketua Pegawai Eksekutif Pos Malaysia, Datuk Syed Faisal Albar.
Pada majlis itu, Pos Malaysia turut meraikan seramai 120 anak-anak yatim dan kurang bernasib baik dari rumah Nur Salam, rumah Titian Kaseh dan Asrama Damai dengan menyampaikan RM5,000 bagi setiap rumah kebajikan tersebut.

Joseph berkata, kementerian gembira jika koleksi setem dan sampul surat hari pertama itu dapat menarik minat kanak-kanak untuk mempelajari dan menghidupkan semula permainan-permainan tersebut.

Dalam pada itu, beliau berkata, hobi mengumpul setem yang semakin dilupakan perlu disemarakkan kembali kerana ia boleh memberi faedah dan keuntungan kepada para pengumpul.

‘‘Setiap koleksi setem yang dikeluarkan oleh Pos Malaysia pada setiap tahun mempunyai keistimewaannya terutama apabila koleksi-koleksi lama dicari semula oleh pihak tertentu dan pengumpul setem boleh menjualnya 20 atau 30 kali ganda daripada harga sebenar,’’ kata beliau.

Sementara itu, Syed Faisal memberitahu, semua koleksi yang dikeluarkan dianggap unik kerana dicetak sebagai setem berpelekat dengan keratin dan sekali gus menjadikan ia sebagai koleksi setem pertama di Asia yang mempunyai rekaan seperti itu.
Beliau berkata, setem dan sampul surat atau bahan filateli itu dicetak di Belanda dengan teknik offset dan UV Spot serta dakwat bersinar.
BETOLBETOLBETOL!!!
pameran setem 1malaysia 1 dunia akan diadakan di galeri 3 muzium negara bermula 15 disember 2010 hingga 13 mac 2011...masuk percuma...

1 comment:

Ejen 010 said...

betol..betol..betoll..
=D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

CLICK CLICK CLICK