Click Click NOW

Tuesday, November 23, 2010

ASSALAMUALAIKUM

Memberi salam sebenarnya merupakan doa dan harapan bagi keselamatan dan kesejahteraan antara satu sama lain. Dengan doa ni terjalinlah kemesraan dan kasih sayang di antara satu sama lain.

Dari segi bahasa arab Assalamualaikum ia bermaksud " Selamat sejahtera ke atas kamu" dan dijawab dengan Waalaikumsalam pula bererti " di atas kamu juga selamat sejahtera"

Mengikut hukum, setiap orang Islam dianjurkan memberi salam bila bertemu dengan saudara Islam walaupun pertemuan itu beberapa kali. Ia dihukum sunat dan diberi pahala. Walaubagaimanapun yang menjawab tu dihukumkan sebagai wajib. dan enggan menjawab salam dari saudara Islamnya adalah satu perbuatan dosa.

Kenapa kita di tuntut sangat untuk memberi dan menjawab salam nih?

Sebab terlalu banyak hadith-hadith yang menceritakan kelebihan memberi dan menjawab salam nih. Antaranya;

Nabi Muhammad s.a.w pernah bersabda " Demi Tuhan yang diriku di dalam kekuasaan-Nya! Kamu tidak akan masuk syurga sehingga kamu beriman. Dan kamu tidak akan beriman sehingga dapat berkasih mesra. Adakah aku belum menunjukkan kepada kamu satu amalan, yang apabila kamu mengerjakan, nescaya kamu akan berkasih mesra?" Para sahabat baginda menjawab: "Belum wahai Rasulullah s.a.w." Kemudian Rasulullah s.a.w pun menerangkan: "Kembangkanlah memberi salam di antara kamu." (Hadith riwayat Muslim daripada Abu Hurairah)

Orang-orang yang memberi dan menjawab salam jugak akan diberi pahala dan kebajikan daripada Allah swt.

Lepas pahala kebajikan, dapat pulak rahmat!
"Dua orang bertemu dan masing-masing memberi salam kepada temannya serta berjabat tangan, nescaya diturunkan di antara kedua-duanya seratus rahmat. Bagi yang memulai mendapat sembilan puluh dan bagi yang berjabat tangan sepuluh" (Hadith riwayat al-Bazzar, Al Kharaithi dan al Baihaqi)

Dah tu, tak cukup dengan tu, Malaikat pulak mendoakan bagi mereka yang memberi dan membalas salam sebanyak 70 kali!

"Apabila seseorang Islam itu memberi salam kepada orang Islam lalu salam itu dibalasnya, maka berdoalah para malaikat untuknya 70 kali" (Hadith riwayat Sahibul Firdaus daripada Abu Hurairah)


Dahla malaikat mendoakan kepada depa yang memberi dan menjawab salam. Allah ampunkan pulak dosa-dosa mereka sebelum mereka berpisah!
"Tiadalah daripada dua orang Islam yang bertemu lalu bersalam-salam melainkan dosa kedua-duanya diampunkan sebelum mereka berpisah." (Riwayat Abu Daud, at-Tarmizi dan Ibnu Majah)

Kalau nak pahala bagi salam panjang sket.. Kalau setakat Assalamualaikum.. boleh la 10 kebaikan.. kalau Assalamualaikum warahmatullah.. boleh 20.. kalau Assalamualaikum warah matullahi wabarakatuh baru dapat 30 kebaikan! sepertimana maksud hadith yang riwayat oleh Abu Daud dan at-Tarmizi;

" Seorang lelaki datang menemui Rasulullah saw serya mengucapkan "Assalamualaikum", Kemudian Nabi Muhammad saw bersabda: "itu 10 kebaikan" Kemudian datang seorang lain lalu mengucapkan "Assalamualaikum warah matullah" Maka nabi Muhammad saw pon bersabda: "itu 20 kebaikan". Selepas itu seorang lain datang dan mengucapkan "Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh" Maka Nabi Muhammad saw bersabda " itu 30 pahala kebajikan."
   

1 comment:

mautau said...

salam dari mautau.net
artkelnya bagus banget saya shared ulang untuk nenyebarkan kebaikan
http://www.mautau.net/2012/09/sebarkan-salam-mari-saling-mendoakan.html

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

CLICK CLICK CLICK