Click Click NOW

Saturday, November 27, 2010

Caj Baru Pinjaman: Wajib Lawat Laman Web PTPTN



PUTRAJAYA 25 Nov. - Para peminjam Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) dinasihatkan memberi maklum balas berhubung permohonan penukaran caj perkhidmatan pinjaman secara Ujrah tiga peratus kepada satu peratus.

Pengerusi PTPTN, Datuk Ismail Mohamed Said berkata, para peminjam dikehendaki melawat laman web PTPTN untuk memohon penukaran caj perkhidmatan tersebut dan mengetahui maklumat lanjut mengenainya.


Menurutnya, sejak pengumuman penukaran itu disiarkan di media massa pada September lalu, PTPTN menerima 38,000 permohonan penukaran caj perkhidmatan itu daripada peminjam.


"Daripada jumlah tersebut, seramai 11,189 peminjam layak diberikan tawaran perjanjian pinjaman baru pada Oktober dan November ini.


"Bagaimanapun tidak semua permohonan peminjam itu layak untuk diberikan penukaran caj tersebut oleh PTPTN kerana ada sesetengah peminjam gagal menamatkan pengajian dan telah dipanggil ke mahkamah," katanya ketika dihubungi
Utusan Malaysia di sini hari ini.

PTPTN sejak September lalu membuat pengumuman mengenai maklumat penukaran caj perkhidmatan tiga peratus kepada satu peratus di akhbar-akhbar arus perdana.


Sementara itu, Ismail berkata, PTPTN sedang giat membuat penyelarasan dan mengemaskini permohonan peminjam dari 2003 hingga 2008 bagi pertukaran caj perkhidmatan pinjaman secara Ujrah daripada tiga peratus kepada satu peratus.


"Terdapat 500,000 peminjam bagi tahun 2003 hingga 2008.


"Jumlah peminjam PTPTN sehingga 31 Oktober tahun ini pula adalah 1,674 370 dengan jumlah pinjaman sebanyak RM36.9 bilion," katanya.


Sehubungan itu, kata beliau, proses permohonan penukaran caj perkhidmatan tersebut diadakan secara berperingkat mengikut tahun pinjaman dan tidak dibuka kepada secara serentak kepada semua peminjam.


Menurutnya, kesesakan kepada sistem pangkalan data akan berlaku sekiranya semua peminjam memohon untuk melakukan penukaran pada masa yang sama.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

CLICK CLICK CLICK